Sveikiname naują daktarą Kateryną Horlenko sėkmingai apgynus disertaciją ,,Mokytojų požiūriu: Mokytojų profesinio matymo tyrimas apie mokinių savireguliatyvų mokymąsi klasėje” ir įgijus Socialinių mokslų srities Edukologijos krypties daktaro laipsnį. Mokslinio darbo vadovė – prof. dr. Lina Kaminskienė. Mokslinio darbo konsultantas – prof. dr. Erno Lehtinen.
Žemiau pateikiame trumpą disertacijos anotaciją.
Šiame darbe nagrinėjamas mokytojų profesinis matymas stebint ir palaikant mokinių savireguliatyvų mokymąsi (SRL) pagal atitinkamą konceptualų modelį. Tyrimas atliktas taikant mišrią metodiką ir remiantis keliais duomenų šaltiniais iš realių klasių.
Tyrimo rezultatai atskleidė, kad apskritai mokytojai demonstravo fragmentiškas žinias apie savireguliatyvų mokymąsi, dėmesį telkė į mokinių elgesio signalus ir taip pat pastebėjo, jog trūksta strategijų mokiniams, kurių savireguliatyvaus mokymosi įgūdžių lygis yra žemesnis. Klasterinės analizės pademonstravo, kad mokiniai gali taikyti tiek savireguliatyvias, tiek neadaptyvias strategijas, o tai pedagogams gali apsunkinti SRL įgūdžių vertinimą. Pamokos metu mokytojo supratimas apie įprastą elgesį, kuriuo mokinys siekia pagalbos, gali sąlygoti nedidelį regimojo dėmesio kiekį kiekvienam mokiniui. Mokytojai pastebėjo tiek su SRL susijusias, tiek nediagnostines mokinių charakteristikas. Mokytojai siekė teikti netiesioginę paramą mokinių savireguliatyviam mokymuisi, nors ir nevartojo SRL būdingos terminologijos. Individualių mokytojų prioritetai, susiję su parama mokiniui, buvo apibrėžti reagavimo, reguliavimo ar proaktyvios pagalbos modeliais.
Šis tyrimas atskleidė, kad mokytojai atsižvelgia į savireguliatyviam mokymuisi svarbias mokinių charakteristikas ir procesus tiek ilguoju laikotarpiu, tiek pavienėse pamokose, tačiau neišreiškia to SRL sričiai būdingais terminais. Todėl reikia plėsti mokytojų konceptualias ir diagnostines žinias apie SRL, siekiant padidinti dėmesį mokinio kognityviniams ir metakognityviniams signalams mokymo procese.
Disertacijos gynimo taryba:
Pirmininkė – prof. dr. Stefanija Ališauskienė, (Vytauto Didžiojo universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007);
doc. dr. Milda Brėdikytė, (Vytauto Didžiojo universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007);
prof. dr. Nijolė Burkšaitienė, (Vilniaus universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007);
prof. dr. Allyson Hadwin, (Viktorijos universitetas, Kanada, socialiniai mokslai, psichologija – S006);
prof. dr. Natalija Mažeikienė, (Vytauto Didžiojo universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007).
