Viktorija Girinskienė
Edukologijos doktorantams – išskirtinė galimybė studijuoti geriausiuose pasaulio universitetuose
Sukaupti tarptautinių žinių, pažinti skirtingas kultūras, įgyvendinti ambicingas mokslo idėjas, pasisemti motyvacijos veikti – nuo šiol galimybe įgyti tarptautinės patirties studijuojant geriausiuose pasaulio universitetuose gali pasinaudoti ir edukologijos doktorantai. Jiems Valstybinis studijų fondas skirs paramą – daugiau nei 45 000 eurų per metus, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Edukologijai – tarptautiniai iššūkiai
Pasak Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto docentės Sandros Kairės, vienas pagrindinių iššūkių, su kuriuo susiduria edukologijos mokslas – visuomenės lūkestis, jog šios krypties moksliniai tyrimai atitiks švietimo praktikoje vykstančius procesus ir pokyčius, iš mokslininkų tikimasi greitų sprendimų švietimo iššūkiams spręsti, greitos reakcijos į tarptautinių organizacijų skelbiamas globalias tendencijas, kurios daro įtaką švietimui, efektyvių sprendimų ateities gebėjimams spręsti, susitelkimo ir į fundamentalius, ir į praktiką orientuotus mokslinius tyrimus, neretai pamirštant, jog edukologijos krypties moksliniai tyrimai imlūs laikui, finansavimui, o kartais juos stabdo biurokratinės procedūros.
Valstybinio studijų fondo įgyvendinamą projektą „Edukologijos krypties doktorantūros stiprinimas“, kurio metu finansuojamos edukologijos krypties doktorantūros studijos geriausiuose pasaulio universitetuose, pašnekovė vertino teigiamai, esmine edukologijos doktorantūros studijų užsienyje pridėtine verte Lietuvos aukštosioms mokykloms įvardydama perspektyvių tyrėjų įsitraukimą į edukologijos tyrėjų bendruomenę bei edukologijos mokslinių tyrimų plėtros galimybes.
„Geriausiuose pasaulio universitetuose edukologijos doktorantūros studijas baigusių absolventų patirtis gali neabejotinai stiprinti atliekamų edukologijos tyrimų tarptautiškumą ir tarptautinį bendradarbiavimą mokslinių tyrimų lauke, gali sudaryti galimybę Lietuvos ir užsienio aukštosioms mokykloms tarpusavyje dalytis patirtimi, o ateityje, galbūt, aktyviau inicijuoti bendrus tyrimus su užsienio universitetais“, – įsitikinusi pašnekovė.
Tikisi pokyčių edukologijoje
Valstybinio studijų fondo Stipendijų ir finansinės paramos skyriaus vedėja Viktorija Girinskienė paaiškino, jog projektas „Edukologijos krypties doktorantūros stiprinimas“ – svarbus sprendžiant įsisenėjusias edukologijos mokslinių tyrimų kokybės ir tęstinumo problemas Lietuvoje: fragmentiškai atliekamus mokslinius tyrimus, nepakankamą tarptautinį pripažinimą, mokslininkų, orientuotų į bendrojo ugdymo problemas ir pedagogų rengimą, trūkumą, bei nepakankamą indėlį numatant švietimo politikos kryptis, mokymo programų modernizavimą.
„Progresyvūs moksliniai tyrimai, inovacijos ir įžvalgos padėtų kurti šiuolaikišką ir efektyvią švietimo politiką bei praktiką Lietuvoje – šių pokyčių edukologijos doktorantūrai ypač reikia. Norėdamas gauti paramą, doktorantas turi būti pakviestas studijuoti į vieną iš 200 geriausių pasaulio universitetų arba jau studijuoti jame, tuomet kreiptis į Valstybinį studijų fondą dėl paramos – dalyvauti konkurse „Kitas 100“, – paaiškino V. Girinskienė.
Įstojusiems į edukologijos doktorantūrą geriausiuose pasaulio universitetuose ir įsipareigojusiems baigus studijas grįžti dirbti į Lietuvą numatoma skirti daugiau nei 45 tūkst. eurų per metus. Iki 2027 metų balandžio numatoma finansuoti 15 doktorantų studijas geriausiuose pasaulio universitetuose.
Remiasi tarptautinėmis tendencijomis
VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto doc. S. Kairės žodžiais, edukologijos studijos ir moksliniai tyrimai ir Lietuvoje šiuo metu išgyvena transformacijų laikotarpį. Pavyzdžiui, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų institute išskirtos prioritetinės mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros temos atitinka pasaulines tendencijas – švietimo ir ugdymo kultūra darniai plėtrai, globalios ir lokalios švietimo politikos raida, ugdymo turinio kaita ir mokytojų rengimas.
„Visos šios temos neabejotinai aktualios ne Lietuvoje, bet ir atitinka pasaulines tendencijas. Be šių temų pradedame vis aktyviau dirbti mokslinių tyrimų lygmenyje dirbtinio intelekto, įtraukties, lygybės, įvairovės švietime tematikose“, – paaiškino doc. S. Kairė.
Studijas finansuoja ne vienerius metus
Valstybinis studijų fondas skiria paramą studijoms geriausiuose pasaulio universitetuose, organizuodamas konkursą „Kitas 100“, kuris vyksta nuo 2018 metų. Per septynerius metus studijuoti išvyko net 167 įvairių studijų krypčių bakalauro, magistro ir doktorantūros studentai.
Edukologijos krypties doktorantai, norintys dalyvauti šiame konkurse, turi būti įstoję arba jau studijuojantys aukštosiose mokyklose, patenkančiose tarp pirmųjų 200 geriausių pasaulio universitetų bent viename iš trijų pasaulinių reitingų (Times Higher Education World University Rankings, QS World University Rankings, Academic Ranking of World Universities (ARWU)).
Valstybinio studijų fondo informacija