Aktualijos

STEAM ugdymo prieiga ankstyvojo amžiaus vaikų ugdyme

Doc. dr. Sergejus Neifachas

Spartaus technologijų vystymosi amžiuje ir žinių visuomenėje, ankstyvojo ugdymo praktikoje vis daugiau reikšmės įgyja vaikų žinių kūrimo ir taikymo gebėjimai, o kūrybiškumas, inovatyvumas tampa svarbiausiu pažangių ikimokyklinio ugdymo mokyklų apibūdinimu. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams yra patrauklios patyriminio ugdymo(si) aplinkos, jų dėmesys telkiamas į žaismės ir atradimų, tyrinėjimų ir gilaus mokymosi kontekstus, kritinio mąstymo gebėjimų puoselėjimą.

Ypatingas dėmesys skiriamas naujoviškesnės ugdymo ir savivaldaus vaiko mokymosi aplinkos sukūrimui. Viena iš tokių aplinkų – STEAM aplinka. Tai inovatyvus ugdymas, kur visos ugdymosi sritys yra glaudžiai susijusios tarpusavyje. Todėl galima teigti, jog STEAM ugdymo prieiga yra kompleksinis reiškinys, apimantis visų bendrųjų kompetencijų ugdymą.

STEAM ugdymo prieiga suteikia vaikui galias išreikšti save judėjimu, statyba, inžinerija, mokslo eksperimentais, atradimais, išlaisvintu loginiu mąstymu, gebėjimu pagrįsti žinojimą naudojant modernias ugdymo priemones ar įrankius. Tai kūrybinės sėkmės įvykis kasdieniniame vaikų ugdyme: vaikai renkasi geriausiai jų gebėjimus, poreikius ir interesus atitinkančią veiklą; skatinami gilinti žinias neformalių ugdymosi veiklų metu: eksperimentuoti, tyrinėti, analizuoti, kurti, suprasti ir atrasti. STEAM ugdymas  suteikia  vaikams  džiaugsmo,  skatina  norą  mokytis  ir  įsitraukti  į  mokymosi  veiklas.

STEAM ugdymas ankstyvajame ugdymo sektoriuje kuriamas integralumo ir sistemiškumo principais, atliepiant būtinybę jau ikimokyklinio ugdymo mokykloje ugdyti vaikų kūrybiškumą ir iniciatyvumą, skatinant jų domėjimąsi STEAM naujausiais išradimais. Ugdymo sritys ir turinys atspindi šiuolaikinių technologijų pasiekimus ir atitinta prioritetus, kaip tvari ir darni aplinka, įtrauki ir kūrybinga visuomenė. Ugdymasis  gamtos  moksluose  pasireiškia  stebėjimu,  tyrinėjimu,  prognozavimu,  mąstymu, kaip vyksta tam tikri dalykai, supratimu, kas vyksta, ką matome, moksliniu aiškinimu,  vertinimu,  išvadų  darymu. Ikimokykliniame amžiuje vaikai veikdami ir atrasdami geba konstruoti savo žinias, samprotauti apie gamtos mokslus.

Technologijų moksluose ugdymas  kreipiamas  į  išradingumą,  problemų  atpažinimą,  iniciatyvumą,  žinojimą,  kaip pasirinkti medžiagas ir įrankius, kad būtų lengviau dirbti, žaidimus su konstrukcinėmis mašinomis, IKT naudojimą. Vaikų inžinerija apima įvairių tam tikrų statinių kūrimą ir tobulinimą. Svarbu, kad inžinerinės veiklos skatintų bendradarbiavimą vienas su kitu, pagalbą kitam. Kai vaikai sprendžia inžinerinę problemą, jie stebi, mąsto, pateikia prognozes, galimus problemos sprendimo būdus, mokosi iš nesėkmių, bendrauja su suaugusiaisiais, bendraamžiais. Tokiu būdu vaikai mokosi sutelkti dėmesį, atkakliai siekti tikslo, rizikuoti,  toleruoti  nusivylimą.  Taigi  inžineriją  galima  apibūdinti  kaip  tikslo  numatymą, loginį  mąstymą,  sistemingą  problemų  sprendimą. Ugdymas  matematikos  srityje  –  tai  skaičiavimas,  matavimas,  klasifikavimas,  lyginimas, matematinių sąvokų vartojimas pasakojant, matematinės informacijos rinkimas, fiksavimas, iliustravimas vaizdinėmis priemonėmis, kūrybiškas matematinių problemų sprendimas, plokštumos, erdvės figūrų atpažinimas. Menas STEAM sistemoje – tai viena iš tyrinėjimo veiklų, galinčių suaktyvinti vaikų kūrybiškumą. Tai neatskiriama mokymosi proceso dalis. Menu siekiama išmokyti ugdytinius eksperimentuoti su savo vaizduote.

STEAM ugdymo prieiga nėra viena disciplina – tai daugybė strategijų, kurios padeda ugdytiniams pritaikyti skirtingų mokslo sričių koncepcijas ir įgūdžius reikšmingoms problemoms spręsti. Gamtos mokslai, technologijos, inžinerija, menas ir matematika – tai atskiros sritys, kurios STEAM ugdyme tampa susijusios integraciniais ryšiais. 

Integruodami STEAM į vaikų ugdymą pedagogai skatina vaikus klausinėti apie tai, kas  vyksta  artimiausioje  aplinkoje,  aktyviai  stebėti  aplinką  ir  tyrinėti  konstruojant, projektuojant, matuojant, kuriant ir taip ugdantis būtinus gebėjimus. Tuo pačiu metu vaikai  bendrauja,  klauso,  dalijasi  idėjomis, analizuoja. Taip vaikai  žaisdami  mokosi.  Ikimokyklinio amžiaus vaikų žaidimas suvokiamas kaip vienas veiksmingiausių metodų mokyti vaikus inžinerijos, gamtos mokslų, matematikos, socialinių ir emocinių įgūdžių.