Sveikiname naują daktarę Vestą Vančugovienę sėkmingai apgynus disertaciją ,,Konceptualaus pokyčio tyrinėjimas ir stiprinimas biologinio ugdymo tobulinimo tikslams klasėje ir už jos ribų“ (Edukologija (S – 007)) ir įgijus Socialinių mokslų srities Edukologijos krypties daktaro laipsnį. Mokslinio darbo vadovas – prof. dr. Erno Lehtinen (Vilniaus Didžiojo universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007).
Su disertacija galima susipažinti:
https://svietimas.vdu.lt/renginiai/vestos-vancugovienes-daktaro-disertacijos-gynimas/
Žemiau pateikiame trumpą disertacijos anotaciją.
Disertacijoje pristatomo tyrimo tikslas – ištirti fotosintezės ir kvėpavimo sąvokų konceptualų supratimą, kuriuo vadovaujasi Lietuvos mokiniai, ir sukurti bei išbandyti mokymo metodus, galinčius pagerinti šių fundamentalių biologijos srities sąvokų sampratą, siekiant gilesnio sąvokų pertvarkymo, orientuojantis į ilgalaikį teisingą jų supratimą. Sisteminė apžvalga ir metaanalizė parodė, kad apskritai konceptualaus pokyčio intervencijos sėkmingai padeda mokytis sudėtingų biologinių konceptų. Atlikus Lietuvos 7-11 klasių mokinių konceptualaus supratimo tyrimą, nustatyta, kad tarp mokslinio ir nemokslinio fotosintezės bei kvėpavimo konceptų supratimo yra skirtingi konceptualūs profiliai, kurie padeda suprasti galimas mokymosi trajektorijas. Be to, mokiniai pasižymi skirtingu įvairių fotosintezės ir kvėpavimo aspektų konceptualaus supratimo lygiu, o daugumos mokinių supratimas yra itin prastas. Atlikus intervenciją nustatyta, kad tyrinėjimu grįstas ugdymas lemia didesnį teisingų mokslinių žinių lygį nei tradicinis mokymas mokykloje. Be to, tyrinėjimais grįstas ugdymas padeda mokiniams įveikti klaidingus su fotosinteze ir kvėpavimu susijusius įsitikinimus. Teigiamas poveikis konceptualiam supratimui yra ilgalaikis.
Disertacijos gynimo taryba: