

Sveikiname naują daktarę Moniką Orechovą sėkmingai apgynus disertaciją ,,Aukštojo mokslo tarptautinimo koncepto raida (rytų) Europoje 1990-2020 metais: Estijos ir Lietuvos atvejis” (Edukologija (S – 007)) ir įgijus Socialinių mokslų srities Edukologijos krypties daktaro laipsnį. Mokslinė konsultantė – doc. dr. Irena Stonkuvienė (Vilniaus universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007) Mokslinis konsultantas (2023–2024 m.) – prof. habil. dr. Rimantas Želvys (Vilniaus universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007).
Žemiau pateikiame trumpą disertacijos anotaciją.
Disertacijoje, remiantis konceptualiosios istorijos ir kritinių diskurso studijų prieigomis, siekiama ištirti aukštojo mokslo tarptautinimo koncepto Rytų Europoje (Lietuvoje ir Estijoje) raidą nuo 1990 iki 2020 metų. Lyginant skirtingų laikotarpių tarptautinimo koncepto semantinius laukus, siekiama parodyti, kokie konceptai sudaro tarptautinimo semantinį (reikšminį) lauką ir kaip šis laukas kinta, šie konceptualūs pokyčiai ir poslinkiai taip pat atskleidžiami platesnio Rytų Europos aukštojo mokslo diskurso kontekste. Tyrimo rezultatai parodė, kad tarptautinimo konceptas regione buvo pradėtas vartoti tuo metu, kai į bendrą Europos diskursą buvo konceptualiai įtraukta Rytų Europa. Šiuo laikotarpiu aukštojo mokslo diskurse taip pat pradeda ryškėti kokybės, efektyvumo ir rinkos poreikių tenkinimo siekiai. Tarptautinimas pirmiausia ir konceptualizuojamas būtent kaip kokybės diskurso dalis. Vėliau tai lemia situaciją, kai tarptautinimas operacionalizuojamas kaip kokybės matas ir būdas ją pasiekti, o kokybė savo ruožtu suponuoja tarptautinimą. Toks teigiamas tarptautinimo kodavimas atkartoja teigiamą normalizuotų Vakarų kodavimą, ypač kai „tarptautinis“ Rytų Europos aukštojo mokslo diskurse beveik išimtinai reiškia „vakarietišką“ arba „europietišką“. Nors dabartinis tarptautinimo konceptualizavimas yra mažiau orientuotas į Vakarus, jo istorinė raida rodo, kad tarptautinimas Rytų Europoje nėra tik aukštojo mokslo tendencija. Tarptautinimo konceptas apima ir XX a. 10-ojo dešimtmečio reikšmių nuosėdas, kurios jį sieja su vidiniais siekiais ir išoriniais lūkesčiais, kad demi-orientalizuota Rytų Europa po pereinamojo laikotarpio taps europietiška, t. y., panaši į norma laikytą Vakarų Europą.
Disertacijos gynimo taryba:
Pirmininkas – doc. dr. Sandra Kairė (Vilniaus universitetas, Lietuva, socialiniai mokslai, edukologija, S 007);
prof. dr. Liudvika Leišytė (Dortmundo technikos universitetas, Vokietija, socialiniai mokslai, vadyba, S 003);
prof. dr. Anatoly Oleksiyenko (Hong Kongo ugdymo mokslų universitetas, Kinija, socialiniai mokslai, edukologija, S 007);
prof. dr. Liudmila Rupšienė (Klaipėdos universitetas, socialiniai mokslai, Lietuva, edukologija, S 007);
doc. dr. Simon Warren (Roskilde universitetas, Danija, socialiniai mokslai, edukologija, S 007).
